Wdrożenie i ujednolicenie sieci LAN i WLAN dla firmy Espersen
Cele wdrożenia:
- Budowa sieci WLAN dopasowanej do specyfiki działania firmy
- Optymalizacja zarządzania sieciami LAN i WLAN
- Unifikacja sieci LAN i WLAN w obrębie przedsiębiorstwa

Korzyści z wdrożenia:
Espersen jest światowym liderem w przetwórstwie mrożonych bloków rybnych, filetów oraz panierowanych produktów rybnych. Jakość i bezpieczeństwo żywności są w Espresen najwyższym priorytetem, o czym świadczą uzyskane liczne certyfikaty, w tym HACCP. Fabryki w Danii, Polsce, Litwie, Rosji oraz Wietnamie zaopatrują klientów w Europie oraz USA. Ich odbiorcami są takie sieci jak Tesco czy McDonald’s. Espersen Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie zatrudnia około 1300 osób i jest jedną z największych fabryk przetwórstwa rybnego w Polsce.
Kiedy w 2012 roku zarząd firmy Espersen podjął decyzję o inwestycji w nowoczesną sieć przemysłową, w pierwszej kolejności zasięgnął opinii dwóch dotychczasowych partnerów biznesowych – Intermec (obecnie Honeywell) i Cisco. To właśnie Ci światowi liderzy zarekomendowali SKK S.A. jako rzetelnego i doświadczonego integratora rozwiązań sieciowych w środowiskach produkcyjno-magazynowych.
Pierwotnie Espersen był zainteresowany budową sieci bezprzewodowej w koszalińskim oddziale. Po dokonaniu niezbędnych pomiarów, rzygotowaniu wstępnego projektu oraz w wyniku dalszych rozmów, SKK zaproponowało szersze i bardziej kompleksowe rozwiązanie. Zaprezentowana koncepcja zakładała unifikację sieci we wszystkich oddziałach międzynarodowego koncernu, w tym oprócz budowy sieci WLAN, reorganizację i rekonfigurację sieci LAN. Na nowych zasadach miała zostać zorganizowana sieć nie tylko w strefach przemysłowych, ale także w obszarach biurowych.
Przedstawione rozwiązanie spotkało się z bardzo przychylnym przyjęciem w Espersen, po czym przystąpiono do realizacji zadania.
Lokalna sieć globalna
W pierwszym etapie wdrożeniem zostały objęte takie lokalizacje jak: w Polsce Koszalin (jako pilotaż); w Danii: Fredericia, Hirtshals, a na Bornholmie: Ronne, Hasle, Nexo; na Litwie Klaipeda.
W późniejszym okresie wdrożenie sieci wykonano w Rosji – w Nowogrodzie Wielkim, a następnie USA – w Preston koło Seattle. W każdym z wymienionych oddziałów proces realizacji zadań przebiegał podobnie – specjaliści z SKK S.A. dokonywali wizji lokalnej i pomiaru propagacji fal, następnie przygotowywali projekt z doborem i rozmieszczeniem odpowiedniego sprzętu, po czym przystępowali do instalacji, konfiguracji i uruchomienia sieci. Prace projektowe oraz wdrożeniowe odbywały się w miarę możliwości bez angażowania pracowników firmy Espersen oraz w sposób jak najmniej inwazyjny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Zaimplementowane rozwiązanie polega na ujednoliceniu sieci we wszystkich – objętych wdrożeniem – oddziałach firmy. Są to sieci centralizowane, oparte na punktach dostępowych (Access Points) oraz urządzeniach sterujących (Controlers). Każda z lokalizacji pracuje niezależnie, a w Koszalinie znajduje się punkt centralny z serwerem zarządzającym. Konfiguracja sieci oraz sprzęt wszędzie są analogiczne. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia zarządzanie siecią oraz jej obsługę. Ujednolicenie sieci biurowych dodatkowo usprawniło komunikację i zwiększyło wydajność osób przemieszczających się w ramach delegacji pomiędzy lokalizacjami.
Rafał Pucuła
Po przybyciu do dowolnego oddziału pracownik nie musi szukać informacji o danych dostępowych do sieci lub tracić czasu na konfigurowanie nowego połączenia. Urządzenie raz skonfigurowane w jednej z objętych wdrożeniem lokalizacji będzie automatycznie łączyć się z siecią we wszystkich oddziałach.
Obecnie na całym świecie w obrębie sieci Espersen działa kilkaset urządzeń, m.in. laptopy, telefony, tablety, terminale, skanery. Niezawodność i bezpieczeństwo ponad wszystko. Zastosowanie nowoczesnych technologii nie było wyborem przypadkowym. Jednym z priorytetów wdrożenia było zaprojektowanie sieci w oparciu o komponenty zapewniające jej stabilne funkcjonowanie, bezpieczeństwo i dużą wydajność. Fakt, że po kilku latach od pierwszej instalacji klient nie odnotował żadnych awarii, potwierdza słuszność podjętej decyzji.
Na uwagę zasługuje fakt, iż część punktów dostępowych pracuje w mroźniach i chłodniach, czyli w temperaturach odpowiednio: do -30 stopni C oraz do -10 stopni C. Tutaj SKK zapewniła dedykowane urządzenia. Z kolei w pozostałych obszarach produkcji prace instalacyjne wymagały uwzględnienia innych czynników. Z uwagi na to, iż Espersen dba o najwyższe standardy w zakresie jakości żywności – wszystkie urządzenia produkcyjne w fabrykach myte są raz na dobę specjalnymi środkami do dezynfekcji. Stąd punkty dostępowe zostały wyposażone w wodoodporne obudowy zaprojektowane i przygotowane przez inżynierów SKK.
Opieka powdrożeniowa
Po zakończeniu wdrożenia SKK S.A. zadbała o przeszkolenie pracowników we wszystkich lokalizacjach, a zainstalowany sprzęt sieciowy
został objęty opieką serwisową. Dodatkowo w ramach odrębnej umowy krakowska firma świadczy usługi wsparcia technicznego.
Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że współpraca między obiema firmami nadal będzie się rozwijać. Espersen planuje bowiem włączenie do opisanego rozwiązania sieciowego kolejnych fabryk.
Pobierz case study w PDF
Poznaj podobne Case studies:
Wzorowa sieć w Greek Trade Sp. z o.o.
Niezawodny system sieciowy w Auto-Gum Sp. z o.o. Sp.k.
Komunikacja wysokiej jakości w Ceramika Paradyż sp. z o.o.
W czym możemy Ci pomóc?
