Podcast dostępny jest również na platformach:                                            

 

Dzień dobry jestem Konrad Uliński, a to jest seria SKK mówi…, czyli podcast o nowoczesnych technologiach dla produkcji, handlu i logistyki. Na początek dzisiejszego odcinka taka sytuacja z życia, która przydarzyła się prawdopodobnie większości z naszych słuchaczy. Jesteśmy w sklepie, kończymy zakupy w supermarkecie i jesteśmy przy kasie Pani czy Pan obsługujący nas przy kasie kasuje wszystkie produkty po kolei i nagle okazuje się, że jeden z produktów, które wzięliśmy z półki ma nieczytelny kod kreskowy bądź wręcz nie ma etykiety, na której ten kod mógłby się znaleźć. No to co się wtedy dzieje? Albo godzimy się na to, że musimy trochę poczekać aż Pani czy Pan uzyska ten kod telefonicznie, kogoś zapyta. Oczywiście pozostali ludzie w kolejce, jeżeli ktoś za nami czeka już się troszeczkę denerwują my również. No albo w ostateczności odpuszczamy sobie ten produkt, zostawiamy go i wychodzimy ze sklepu bez niego. No i o ile w życiu codziennym taka sytuacja no jest niekomfortowa, ale no umówmy się nie wpływa jakoś specjalnie na nasze życie, o tyle w procesie produkcyjnym zatrzymania na dłuższą bądź krótszą chwilę całej linii produkcyjnej bo czegoś nie może odczytać może mieć naprawdę ogromne konsekwencje finansowe liczone w dziesiątki bądź nawet setki tysięcy złotych. Właśnie dzisiejszy odcinek będzie o tym jak unikać takich sytuacji dzięki odpowiedniemu oznakowaniu produktów w procesie produkcyjnym.
Zaczynamy!

KU: Do dzisiejszego odcinka zaprosiłem Łukasza Penkale, który od lat doradza klientom SKK jak dobierać etykiety specjalizowane do procesu. Cześć Łukasz !

ŁP: Cześć Konrad.

KU: Łukasz przyniósł dzisiaj ze sobą kilka wzorników etykiet. Oczywiście słuchacze tego nie będą w stanie zobaczyć, natomiast w opisie do podcastu na pewno zamieścimy zdjęcia. Z pozoru te wzorniki różnią się od siebie okładkami, w środku jest kilkadziesiąt różnych etykiet podzielonych na różne kategorie. Wytłumacz mi Łukasz dlaczego tych etykiet jest tak dużo i czym ona tak naprawdę się różnią?

ŁP: Wyjdę od tego, dlaczego postanowiliśmy w ogóle przygotować takie wzorniki, bo w zasadzie zbierają one najważniejsze etykiety dla danej branży, której dotyczy ten konkretny wzornik. Jest tak jak powiedziałeś bardzo wiele etykiet, tak naprawdę pełna gama jest jeszcze szersza materiałów do różnych zastosowań jest mnóstwo więc staraliśmy się wykonać taki wzornik, tak go przygotować, żeby zebrać tylko te etykiety, które w danym przemyśle pojawiają się najczęściej.

KU: Powiedz mi, czy jak rozmawiasz z klientami nawet którzy są bardzo mocno w swojej branży osadzeni to czy dla nich te wszystkie podziały te, wszystkie rodzaje to, że tych etykiet jest tak dużo to czy to dla nich jest jasne, zrozumiałe?

ŁP: Myślę, że dla nich jest to nawet bardziej klarowne ze względu na to, że to ich problemów dotyczą konkretne rozwiązania znajdujące się w danym wzorniku. Przykładowo wzornik z farmacji posiada etykiety, które rozwiązują najczęstsze problemy występujące w etykietowaniu produktów farmaceutycznych. Te problemy są w danej branży znane i rozwiązania na te problemy są właśnie w tym wzorniku.

KU: Czyli rozumiem, że rozmawiając z klientami bardzo często wychodzimy, nie tyle od samej etykiety, co od problemu, w którym muszą się zmierzyć, czyli albo od tego w jakich warunkach etykieta musi pracować albo na jakim materiale musi się znaleźć.

ŁP: Dokładnie tak, zawsze patrzymy u klienta na to z czym obecnie boryka się klient. Jeżeli już ma jakieś rozwiązanie, bądź jaki ma problem i szuka dopiero rozwiązania, które być może jest na rynku i załatwi jego problem i to niezależnie czy ten problem dotyczy odpadającej etykiety, czy może zbyt trudnych warunków. Aplikacje, które nawet chwilę temu wydawało się niemożliwe do przeprowadzenia aplikacji etykietowej być może teraz są na to rozwiązania na rynku patrzymy się na ogół procesu i staramy się dopiero wtedy dobrać rozwiązanie, które czasami odbiega na początku miał klient.

KU: Czyli rozumiem, że ten obszar związany np. z warunkami aplikacji to jest to miejsce, w którym w tak niepozornym wyrobie jak etykieta jest najwięcej miejsca na innowacje zgadza się?

ŁP: Dokładnie tak. I tutaj trochę to rozszerzę, bo w zasadzie jest grom produktów, grom materiałów, które obecnie są w naszej ofercie, których na rynku nie było jeszcze kilka lat temu i rozwiązanie niektórych problemów występujących w przemyśle tamtymi rozwiązaniami, które wtedy były dostępne jeszcze kilka lat temu nie było możliwe, co jest teraz jak najbardziej opcją do wykonania, gdyż producenci materiałów też idą do przodu z duchem czasu i znajdują coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania.

KU: A czy mógłbyś mi podać jakiś przykład jednego takiego zastosowania czy materiał gdzie rzeczywiście jeszcze kilka lat temu znakowanie było bardzo trudne wręcz niemożliwe, a dziś jesteśmy w stanie tą etykietę tam umieścić.

ŁP: Podam Ci dwa przykłady jedno będzie dotyczyło samej struktury materiału a drugie dosyć proste banalne dotyczącego kleju etykiety. Dostarczamy etykiety dostosowane do zastosowania wysokich temperaturach, obecnie posiadamy materiały, które oznakują nawet stop metalu, który ma temperaturę powyżej stopni 1000 Celsjusza. Jeszcze kilka lat temu to było niemożliwe, nie było takich materiałów na rynku. Nawet z rozwiązań samoprzylepnych mamy tutaj rozwiązania, które wytrzymują około 1000°C gdzie klej jest aktywowany dopiero pod wpływem właśnie wysokiej temperatury to są wszystko innowatorskie rozwiązania dopiero od kilku lat będące na rynku. Natomiast jeżeli chodzi o takie bardzo trywialne przykłady, to możemy spojrzeć na zwykłą etykietę papierową, którą klemy na kartony, które służą nam w dużej mierze do zapakowania jakichkolwiek produktów. Też zmieniają swoją charakterystykę, to często jest papier z różnymi domieszkami, nie jest to już tak klarowny produkt jak kiedyś. Bardzo tanie kartony, które gdzieś ceną wygrywają na rynku nie pozwalają często zaaplikować zwykłej papierowej etykiety z klejem standardowym. Ta zmiana w ich strukturze spowodowała to, że producenci szukają innych rozwiązań, jak zrobić tanią etykietę papierowo natomiast, która takiego kartonowego takiego kartonu się nie odklei i wymyślono inny sposób nakładania kleju na strukturę nośnika danych, czyli samej etykiety. Więc nawet taka innowacja pozostając ten sam klej wypływa na to, że ta etykieta nam z tego kartonu nie odpada, także takich przykładów jest bardzo wiele.

KU: Czyli cały taki proces znakowania czegoś co ma ponad 1000°C wydaje się być jakby abstrakcja, a jest to możliwe i do zrealizowania, więc rzeczywiście widać że to jest ten obszar naprawdę mocno innowacyjny. Wydaje mi się, że na pewno jest część przedsiębiorców, którzy na pracy znakowania swoich produktów patrzą trochę może nie z przymrużeniem oka, ale dla nich nie są to tak istotne obszary. Powiedz mi, czy ty naprawdę musisz ich przekonywać do tego, aby zwiększą uwagą patrzyli na etykiety specjalizowane, czy do pierwszej, że tak powiem wpadki nie zwracałam na to uwagi, a potem już bardziej uważnie do tego podchodzą?

ŁP: Myślę, że Twój drugi scenariusz jest częściej występującym. Faktycznie do momentu jakieś wpadki pewnie z jakieś wpadki jest ciężko przekonać klienta, czy producenta czegokolwiek tak naprawdę na rynku by zwrócił uwagę na możliwe konsekwencje, tego co się wydarzy; jeżeli A- nie będzie czytelna informacja o etykiecie, B- ta etykieta odpadnie w całości i nie będziemy mieć w ogóle oznakowanego produktów procesie produkcyjnym czy dalej logistycznym.

KU: Powiedz mi w takim razie, bo teraz rozmawialiśmy dużo o oznakowaniu w procesach czy w produkcji, czy w logistyce. To o tym przed chwilą wspomniałeś, z tego co się orientuję to takie znakowanie nie jest jedyną funkcją etykiet specjalizowanych, prawda?

ŁP: Tutaj jak najbardziej masz rację, mamy grom materiałów, które służą do zabezpieczenia towaru przed nieautoryzowanym otwarciem. Chociażby są to etykiety tak zwane VOIDowe, czy kruszące, rozwarstwiające się. Do sposobów zabezpieczenia się jest też kilka, one oczywiście różnią się w zależności od tego jaki chcemy mieć efekt zabezpieczenia. Nie każdy do każdego prawdę co się nadaje, a tu, kiedy mogą być wzbogacona jakieś dodatkowe hologramy, które też są trudniejsze do podrobienia przez inne firmy mamy również takie hologramy, które są stworzone dla danego klienta indywidualnie i są zarejestrowane w bazie tak by nie można było ich podrobić tak, że nie tylko nośnik informacji jaką kodu kreskowego czy jakichś danych, natomiast nawet taka goła, czysta etykieta która zabezpiecza produkt jest u nas w ofercie.

KU: A jeżeli w ogóle możliwe, bo być może to dotyczy wszystkich branż, ale jeżeli miałabyś nie wiem, wybrać te branże, w których to oznakowanie zarówno w nośnikach danych jakich zabezpieczeniach produktu jest krytyczny to jaki jest nie wiem Twoje top pięć takich branż?

ŁP: Top pięć branż według mnie to Automotive, to jest branża, która stawia największe wymagania ogólnie przed drinkiem produkcyjnym, w każdym zakresie w tym też wstawia je przed etykietami, więc na pewno jest to Automotive. Jest to farmacja, jest to przemysł ciężki, natomiast logistyka nawet w takiej najprostszej etykiecie papierowej, to jest duże wyzwanie nawet tak jak powiedziałem w kwestii tego, że może odpaść od kartonu, od takiej jednostki logistycznej i taką jednostkę logistyczną gubimy, gubimy informację o tym, gdzie dany towar powinien dojść, skąd pochodzi, a tym samym często gdzie, kiedy zostały wyprodukowany. Dlatego można tutaj to ubrać w kilka grup biznesowych. Natomiast tak naprawdę moim zdaniem, wszędzie tam, gdzie już występuje etykieta jest to kluczowe by ta etykieta dalej niosła swoją informację, która jest ważna i nie odpadała z danego towaru na którym się znajduje.

KU: Czyli nie tylko branża, ale również procesy. Jak najbardziej zrozumiałe. Jeżeli mówimy o tym, że etykieta ma nowe znaczenie i ważne jest to żeby ona była czytelna i trwale przymocowane to jakby w kontekście w jakiej występuje jeśli chodzi o kontakt z procesu, to jak Twoim zdaniem powinien wyglądać taki wzorcowy pracy doboru produkcję etykiet?

ŁP: Przede wszystkim dobrze gdybyśmy poznali przed doborem jakiegokolwiek rozwiązania warunki, w jakich dana etykieta będzie pracować. Rozwińmy to jakie życie będziecie tej etykiety w czasie aplikacji, jaka jest powierzchnia klejenie, na której ta etykieta się znajdzie, jak długo powinna wytrzymać temperaturach, jakie warunki atmosferyczne będą na nią działać, gdy poznamy wszystkie te warunki na pewno mocno zawęzi my już spektrum materiałów do wyboru. A kolejnym krokiem, który zawsze polecam naszym klientom jest przetestowanie jednego, bądź kilku materiałów w praktyce przepuścić przez proces produkcyjny dać im chwilę czasu na przeżycie takiego procesu, puścić ją często gdzieś często w dłuższą podróż kilkumiesięczną, jeżeli to jest np. produkt dostarczone za ocean i starać się otrzymać informację zwrotną, czy dana etykieta dotarła do miejsca celowego.

KU: A czy jako przedsiębiorca mogę sam nanosić na takie już dobrane przetestowane, czy też muszę też zamawiać jakby w procesie produkcji etykiety?

ŁP: W przypadku usług SKK jest to obojętne, bo my zarówno dostarczamy materiał czysty jak i możemy go przedrukować. U nas informacjami z innymi jakimiś kodami kreskowymi przykładami, które zmieniają natomiast przeważnie klienci wybierają możliwość samodzielnego wykonania przez siebie, my tutaj współpracujemy z największymi producentami zerowych na rynku i te drukarki umożliwiają naniesienie bardzo trwałego nadruku własnej organizacji i to ma jeden znaczących plusów mianowicie taki, że mamy możliwość nadrukowania informacji na bieżąco, powtórzenia nawet, gdyby została zaaplikowana w niewłaściwy sposób, bądź została zniszczona przed aplikacją mamy możliwość wtedy dodrukowania sobie tych informacji i naniesienie ich ponownie, co jest skomplikowane, kiedy taką partię już przedrukowanych etykiet dostarczymy.

KU: A skoro powiedziałeś już o takim bardzo wzorcowym procesie wyboru etykiety. To przed jakimi błędami chciałbyś mnie jako początkującego przedsiębiorcę ostrzec w tym obszarze? Czego powinienem unikać szukając na rynku takiego rozwiązania, bądź szukając dla mojego produktu sposobu na oznakowanie?

ŁP: Przede wszystkim polecałbym skupić się na tym, jakie warunki będą wstawiane etykiecie i kierować się jednak tym do czego dany materiał został wyprodukowany, do czego on został stworzony, do jakich zadań i czy on się sprawdzi w procesie przetestowania kierowanie się wyłącznie ceną, bo to bardzo często gubi nas jednak kilka różnych materiałów, które tak naprawdę na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo nawet po naklejeniu na nasz produkt, sprawiają na nasz produkt sprawiają wrażenie odpornych. Natomiast w momencie, gdy faktycznie produkt wraz z etykietą muszą przeżyć różne warunki czy to zaolejenia, czy to różne temperatury wtedy może dojść do różnych problemów wynikających z tego, że dana etykieta będzie nieczytelna, czy po prostu odpadnie. Porównujmy ceny może na samym końcu, gdy mamy kilka wybranych rozwiązań wtedy jak najbardziej z punktu widzenia ekonomicznego wybierzemy te, które są najtańsze natomiast ten krok ekonomiczne zostaw my zostaw my na koniec.

KU: A często się zdarza, że rozmowa z jakimś klientem robić dla niego testy dobierać rozwiązanie, a potem on jednak decyduje się na inną, inny wariant. I np. po pół roku po roku wraca i mówi no Panie Łukaszu jednak miał pan rację.

ŁP: No niejednokrotnie się tak zdarzyło faktycznie, że klient wracał do nas po tym jak przetestował rozwiązanie inne przeważnie kierując się ceną, więc tańsze, ale niekoniecznie przystosowany do pracy rozwiązanie znalazło.

KU: Na koniec chciałbym Cię zapytać, bo jak sobie robiłem taki bardzo pobieżne restart naszą rozmową zauważyłam, że gdy wpisuje sobie w wyszukiwarkę frazę etykiety, to widzę tak naprawdę etykiety na słoiki etykiety na wódkę weselną. I czy taka drukarnia, która robi właśnie takie etykiety na słoiki, czy na wódkę ja sobie do nich zadzwonię to oni mi zrobią takie etykiety specjalizowane?

ŁP: Bardzo możliwe, że drukarnia, która przygotowuje etykiety na słoiki również posiada odpowiednią wiedzę i zasób materiałów by dostarczyć odpowiednie rozwiązanie specjalizowane. Natomiast jeżeli nie jest to w ich ofercie na stronie na którą trafiłeś, to bardzo możliwe, że wrócił byś do nas finalnie to tzw. doradztwo i znalezienie rozwiązania, które Twój problem załatwili.

KU: Czyli nie każdy jest w stanie to zrobić i produkcja etykiet specjalizowanych wymaga jednak po pierwsze specjalnych maszyn po drugie no jednak doświadczenia i znajomości pewnych standardów branżowy?

ŁP: Tak, doświadczenie, wiedza rynkowa, to jest coś nie ocenionego. Jak najbardziej maszyny produkcyjne wysokowydajne dla dużych produkcji, dla ilości produkcyjnych to są rzeczy, które są w SKK, pod który warto się tutaj zwrócić no i myję z powodzeniem od kilkudziesięciu lat dostarczamy do Polski i już nie tylko rynek.

KU: Dziękuję Ci Łukaszu za rozmowę mam nadzieję że to 20 minut, które spędzili Państwo z nami pozwoliło dowiedzieć się czegoś więcej na temat etykiet, że wtedy, kiedy naprawdę mają znaczenie. Ja, z mojej strony zapraszam na kolejne odcinki serii SKK mówi…, przypominam, że trochę więcej na temat wzorników znajdziecie państwo w opisie podcastu. No i do usłyszenia w kolejnym odcinku!

ŁP: Dziękuję również i do usłyszenia.

Sprawdź inne nasze podcasty

Urządzenia Auto ID

 
Jednym z tematów odcinka będą zakupy profesjonalnego sprzętu auto ID i to co będę chciał omówić z moim gościem, to pytanie czy w dobie coraz bardziej dostępnego, coraz tańszego sprzętu konsumenckiego, zakup profesjonalnych urządzeń auto ID zwłaszcza wykorzystywanych do takich lekkich procesów nadal ma sens.

Pełna transkrypcja

 

Trendy i nowości w urządzeniach Auto ID

Początek roku to zawsze jest dobry moment na, z jednej strony, podsumowanie minionych dwunastu miesięcy, z drugiej wyjście w przyszłość i rozważaniem co może być trendem, co może się sprawdzić w danym obszarze i dzisiaj razem z zaproszony przeze mnie gościem porozmawiamy o tym, co w obszarze sprzętu do automatycznej identyfikacji w roku 2020 było nowinką.

Pełna transkrypcja

 

Robotyzacja procesów

 
Odcinek poświęcony będzie robotyzacji procesów, generalnie mówiąc robotów. Problem w tym, że moje pojęcia robota ogranicza się do obejrzenia dwóch części filmu „Transformers”. Dlatego postanowiłam zaprosić dziś kogoś, kto powie o tym obszarze w trochę bardziej profesjonalny sposób.

Pełna transkrypcja

 

W czym możemy Ci pomóc?

SKK S.A.
ul. Gromadzka 54a, 30-719 Kraków
+48 12 293 27 00
zapytanie@skkglobal.com

    Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Więcej informacji