Podcast dostępny jest również na platformach:                            

 

Dzień dobry, ja jestem Konrad Uliński, a to jest seria SKK mówi…, czyli podcast o nowoczesnych rozwiązaniach dla przemysłu, handlu i logistyki. Dzisiejszy odcinek podcastu jest w pewnym sensie powrotem do odcinka pierwszego …, tak jak zaczynaliśmy naszą serię odcinkiem poświęconym robotyzacji procesów przemysłowych, tak dziś znów będziemy mówić o robotach, natomiast nie takich, które wykorzystujemy w procesach produkcyjnych, na halach produkcyjnych, tylko o robotach, które optymalizują procesy logistyczne.
Zaczynamy !

KU: Tak jak wspominałem we wstępie dziś rozmawiamy o robotach, a skoro rozmawiamy o robotach to nie mogło być inaczej i do dzisiejszego odcinka zaprosiłem ponownie Andrzeja Potońca. Cześć Andrzej !

AP: Cześć ! Witam Cię Konrad, witam potencjalnych słuchaczy.

KU: Wiesz z tymi potencjalnymi słuchaczami to nie jest tak do końca, właśnie miałem Ci powiedzieć, że Twój podcast, który nagraliśmy jako pierwszy jest nadal najpopularniejszym podcastem w całej serii, więc Ci słuchacze są nie tylko potencjalni, ale realni.

AP: Świetnie, bardzo się cieszę, mam nadzieję, że jeszcze nie raz się usłyszymy.

KU: Przejdźmy już do tematu naszego podcastu dzisiejszego, no właśnie myśląc roboty to jeszcze nie dawno ja, czy taki przeciętny człowiek kojarzył sobie, czy wyobrażał sobie głównie z przemysłem i automatyzacja produkcji. Jednak wiemy, ostatnie miesiące nam to pokazały, ale również komunikacja z naszymi klientami, że ta robotyka to już coraz śmielej wkracza w obszary takie typowo logistyczne. Andrzej, powiedz mi czym to jest spowodowane ?

AP: Dokładnie tak, mało znaczy dodam, że nie tyle wkracza co już jest obecna. Szczególnie teraz te czasy wzmożyły dużą pracę po stronie magazynu i logistyki, no nawet ze względu na COVID, który spowodował, że dużo więcej pracy jest wysyłana wysyłkowo, a z drugiej strony tak sobie myślę, że COVIDOWO też, ale z drugiej strony my jako potencjalni klienci, jako potencjalni użytkownicy przyzwyczailiśmy się do zamawiania poprzez Internet i to już chyba z nami zostanie. Więc rzeczywiście ta praca po stronie magazynu jest już zdalna w dużej mierze.

KU: Tak to, nawet rozmawiając już w odcinkach kilku podcastów temu z Adamem, na temat trendów Auto ID, o tym, że pandemia pandemią, ona oczywiście wpłynęła na nasze życie, ale przede wszystkim spowodowała, że wiele rzeczy z nami zostanie, do wielu rzeczy się przyzwyczaimy, gdy wróci do nas już normalność to będziemy głównie korzystać z kanału e-commerce, bo przyzwyczailiśmy się, że można już kupować warzywa, żwirek dla kota, czy proszek do prania przez Internet.

AP: Dokładnie tak, krótko mówiąc, e-commerce już wkroczył na dobre i z nami pozostanie, po prostu oszczędzamy w ten sposób czas, a ludzie się już do tego przyzwyczaili, no i dobrze.

KU: Tak i ten e-commerce wkroczył już do branż, które jeszcze do niedawna nie rozważały tego kanału jako takiego istotnego dla swojego biznesu.

AP: Zgadza się, w zasadzie to już wszystkie firmy produkcyjne, które mają w miarę powtarzalny proces i produkcyjny i później magazynowy związany z pakowaniem i dystrybucją to wszędzie już tam widzimy takie działania.

KU: Jasne, ale chyba e-commerce i COVID to nie są jedyne rzeczy, które spowodowały „bum” w robotyce dla logistyki ?

AP: Oczywiście, że nie, to się tak trochę zbiegło, wiadomo, że z tym samym problemem boryka się magazyn co i produkcja, mam na myśli tutaj pracowników. Dużo pracy, powtarzalnej pracy, ciężkiej pracy no i teraz każdy zakład pracy dba o tych swoich pracowników jak najbardziej, dlatego tam gdzie się da, przesuwamy ludzi do pracy w innych obszarach, a gdzie możemy tą pracę zrobotyzować, ten proces jest powtarzalny, no to jak najbardziej się on dzieję, tak właśnie jest wykonywany.

KU: A czy w samej technologii, w samych robotach, zmieniło się coś, co spowodowało to „bum” w logistyce i jest tak odczuwalny ?

AP: Oczywiście, że tak. Ta technologia też cały czas postępuje i dawniej głównym problemem po stronie magazynu było miejsce, było miejsce i to aby roboty mogły pracować z ludźmi, były potrzebne wygrodzenia, były potrzebne roboty, które teraz choćby mogą być zastąpione, albo kobotami, jeśli podczas analizy wyjdzie, że mogą wykonywać to zadanie, jeśli nie to mówimy dalej o robotach. Natomiast jeśli mówimy o wygrodzenie, to możemy je zastąpić wieloma nowymi rozwiązaniami dopuszczalnymi do pracy z ludźmi, choćby to, że robot po pierwsze jeśli jest kontakt z człowiekiem to zwalnia odpowiednio swoją pracę do takiego stopnia, aby było to bezpiecznie, bądź zupełnie jest w stanie się zatrzymać. Natomiast samo wygrodzenie możemy zastąpić laserowymi liniami, które też dają sygnał i informację dla osób pracujących w pobliżu i właśnie dla robota, że ta strefa jest ograniczona i niebezpieczna.

KU: No okej jeżeli już mniej więcej wiemy o samych robotach to powiedz mi jakie procesy logistyczne najlepiej nadają się do automatyzacji z wykorzystaniem robotów?

AP: Na pewno paletyzacja, depaletyzacja te 2 procesy, one wszędzie są dość podobne u klientów i są to procesy oczywiście powtarzalne, więc już wiemy, że tutaj możemy myśleć o robocie wiemy, że one są wymagają kilku osób, które te procesy będą wykonywać, więc tutaj na pewno jeśli jesteśmy na początku tej drogi to paletyzacja, depaletyzacja, ważenie, mierzenie te wszystkie elementy możemy jak najbardziej od razu zrobotyzować.

KU: A jeżeli mówimy o jakichś konkretnych procesach, to czy do procesów konkretnych należy stosować konkretny rodzaj robota czy to jest bardziej zależne od indywidualnych potrzeb czy od tego jak to wygląda u klienta?

AP: To trochę jest tak, że Twoje pytanie w jednej części i drugiej ma rację, bo to tak naprawdę klient musi zdecydować w jakim kierunku chce rozwijać swój magazyn, natomiast to od czego my zaczynamy to od analizy, czyli doradzamy, analizujemy cały ten proces, który chcielibyśmy zrobotyzować, bo często nieco wcześniej trzeba zwrócić uwagę co się dzieję w organizacji na magazynie, natomiast jak najbardziej, przede wszystkim trzeba się tutaj skupić na doradztwie, analizie i w zależności od tego jak to wygląda tak będziemy rozwijać ten projekt z klientem.

KU: Z klientem tak, ale z tego co ja się orientuje jak my pracujemy to też bardzo ważną częścią naszej pracy jest zaangażowanie w budowanie tej wizji również osób operacyjnych, czyli nie tylko biznes który często jest taki, daje ten impuls do zmian, ale również staramy się wyciągnąć jak najwięcej od osób, które bezpośrednio czy to zarządzają czy wręcz realizują dany proces.

AP: Tak, dokładnie tak. Magazyn, żeby działał optymalnie, rzeczywiście trzeba tutaj sobie sprawdzić i połączyć biznes i trochę produkcję i wszystkich, którzy są odpowiedzialni też za tą stronę logistyczną, czyli magazyn no i wszędzie tam staramy się znaleźć jakieś plusy. Takie konkretne dla klienta wymierne no i oczywiście wtedy taki projekt bardzo łatwo się rozlicza w ROI krótko mówiąc.

KU: Trochę już o tym wspomniałeś, mówiąc o technologii i o tych wszystkich nowinkach, które pojawiły się ostatnio w robotach dla logistyki. Natomiast chciałbym trochę się jeszcze nad tym właśnie zatrzymać, chodzi o to, że jak mówimy o robotyzacji procesu produkcyjnego i modernizacji hali produkcyjnej to wydaje się, że ona jest o tyle prostsza do zautomatyzowania, że tak naprawdę dużo łatwiej jest wyeliminować pracę ludzi. Widzimy, że jest robot na przykład na początku albo na końcu linii produkcyjnej i bardzo często tam tak naprawdę nie widać ludzi. To wszystko się odbywa sam od siebie. Natomiast no każdy, kto był w magazynie czy w centrum dystrybucyjnym, to wie, że nie sposób jest jakby usunąć ludzi stamtąd tam cały czas, że wre praca tam ludzie chodzą, kompletują, dokładają, przyjeżdżają wózki, odjeżdżają tiry. No właśnie i jak sobie poradzić z takim poukładanie tych procesów, żeby roboty i ludzie sobie wzajemnie nie przeszkadzali?

AP: Tak jak powiedziałeś, praca i ludzie są na magazynie, jest jej dużo tej pracy i ludzi jest sporo. Natomiast wiele tych procesów można sobie uprościć w taki sposób, aby człowiek czuł się bezpieczny  ramię w ramię, pracując w pobliżu robota i od tego właśnie między innymi jest technologia, która nam w tym pomaga. Czyli właśnie taki savety i bezpieczne w postaci jeśli człowiek pojawi się za blisko robota, który trzeba powiedzieć, bardzo szybko wykonuje tą pracę. Mimo tego roboty stanie zwolnić w odpowiednim czasie, odpowiednio szybko zareagować poprzez oczujnikowanie tak, aby potencjalna osoba, która jest w pobliżu nie była narażona na niebezpieczeństwo. Z drugiej strony mamy też wózkowych pracę wzmożoną, jeśli chodzi o trasy, po których często przemieszczają się wózki, to również wychodzimy z propozycją tam, gdzie da się to przeanalizować, możemy rozważyć wózki autonomiczne, które również w tej sytuacji są rozpoznawane bardzo dokładnie mają swoje czujniki i również na bieżąco analizują tak zwane ryzyko, jeśli jakiekolwiek by się miało pojawić, czy to w postaci człowieka, czy to w postaci niewłaściwie odstawionej palety, to i zarówno robot sobie poradzi z taką sytuacją, jak i wózek autonomiczny, który również jest robotem o minie takie niebezpieczeństwa lub się zatrzyma, więc coraz częściej ta nasza analiza wewnątrz organizacji magazynu skutkuje tym, że znajdujemy tak zwane rozwiązanie w miarę idealne, czyli tam gdzie możemy pracowników przesunąć do innych obowiązków, to staramy się to robić, tam jesteśmy w stanie proces powtarzalny z roboty zobaczyć tak robimy.

KU : A jeżeli już decyduje się jako przedsiębiorca na automatyzację procesu na przykład paletyzacji o której wspomniałeś to na ile ja muszę przeorganizować już istniejące proces żeby tego mojego robota tam dodać czy muszę jakoś mocno ten mój magazyn przerobić przebudować zatrzymać jego pracę na jakiś czas?

AP: To wszystko troszkę zależy od tego, czego oczekujemy jako inwestor i co chcemy uzyskać. Rzeczywiście wstawienie robota do jednego procesu być może suma sumarum bardzo nam nie  zoptymalizuje pracy, dlatego my często staramy się rozmawiać, żeby troszeczkę jeszcze cofnąć proces, przeanalizować go wcześniej i zwrócić uwagę na etapy, które się dzieją trochę wcześniej na magazynie, czyli tam, gdzie jeszcze można coś przeorganizować, no to na pewno same czynności związane choćby z paletyzacją, z etykietowaniem, z ważeniem, z mierzeniem, pakowaniem to, o czym mówię nieco wcześniej te elementy też często na magazynie się odbywają i zazwyczaj właśnie robią to ludzie więc cofając się w tym całym procesie troszeczkę do tyłu wszystkie obszary w których możemy również wykorzystać Automat, bo to nie mówię koniecznie robocie może to być etykieciarka, może to być wcześniej uproszczenie jakiegoś procesu, przenośniki to wszystko spowoduje, że ten robot też będzie pracował wydajniej i pracy ręcznej będzie coraz mniej na tym magazynie.

KU: A co z łączeniem tych procesów, o których przed chwilą wspomniałeś się w ramach powiedzmy jednego stanowiska, bo pamiętam, że kiedy my robimy roboty takie typowo produkcyjne, to nawet jak robimy testy u nas na naszym warsztacie, tam gdzie my tworzymy te roboty, to to widać, że one są wstanie wykonać kilka czynności. I czy podobnie jest w przypadku takich robotów logistycznych? Tutaj mówiąc logistyczne, daje cudzysłów, czy też w ramach jednego stanowiska jesteśmy w stanie na przykład coś tam zapakować, a potem jeszcze to odzaznaczyć na przykład oczywiście, że tak to jest.

AP: Oczywiście, że tak. To też bierze się stąd, że klient też oczekuję coraz więcej od tej automatyzacji, czyli inwestując jakimś obszarze linii, chcemy, żeby ten robot wykonywał więcej czynności. Technologia znowu nadaje nam coraz bardziej tą możliwość i często tak się odbywa. Ja mogę tylko powiedzieć na przykładzie naszych wdrożeń u klientów, gdzie przykładowo w jednym z takich wdrożeń robot ma za zadanie pobrać element, zważyć, oznakować, czyli etykietować, odczytać, czy ta etykieta jest czytelna, poprawna, czy nie ma z nią jakiegokolwiek problemu w dalszym procesie. Później oczywiście też inspekcją wizyjną sprawdzić, czy produkt jest właściwy, czy nieuszkodzony i na końcu paletyzować z zastosowaniem przekładek. To wszystko wykonuje na przykład naszego klienta robot, z tego co wiem, to są już planowane roll outy. Tutaj akurat nie mogę tak o takim ostatnim wdrożeniu, więc jak słyszysz tych czynności, jeden robot wykonuje co najmniej kilka i wszystkie są wykonywane perfekcyjnie.

KU: No tak, ja oczywiście zadając Ci to pytanie wiedziałem jaka jest odpowiedź, bo chociażby miałem możliwość współtworzenia filmu, który prezentuje pracę takiego robota, o którym wspomniałeś i jeżeli nasi słuchacze są zainteresowani, żeby zobaczyć jak właśnie wygląda takie stanowisko, które wykonuję więcej takich procesów, to w opisie do podcastu załączę link na kanale Youtube, gdzie można zobaczyć robota który sobie waży, odczytuje, etykietuje jak właśnie zarówno kod jak i poprawność jego założenia, ale także wymiarowanie całej paczki, potem jeszcze układa przekładki na palecie, więc coś takiego można zobaczyć, jak w praktyce działa taki  robot przygotowany przez nas.

AP: Oczywiście zapraszamy do obejrzenia i nawet takiej własnej próby identyfikacji własnej organizacji państwa, czy gdzieś takie działanie i takie rozwiązanie może też się u państwa krótko mówiąc przydać, zapraszamy.

KU: No tak, bo to oczywiście tak, takie gotowe stanowisko to jest to jest tylko i wyłącznie przykład, to nie u każdego klienta musi wyglądać tak samo. No właśnie, skoro mówimy o tym, że nie u każdego klienta to może wyglądać tak samo, to to teraz takie przewrotne pytanie, kiedy nie ma sensu automatyzować procesów magazynowych?

AP: Są to różne obszary i momenty, często to tak właśnie się dzieje, że podczas spotkania z klientem, który przykładowo mierzy się z takim wyzwaniem i chciałby zrobotyzować taki obszar magazynu, szczerze analizujemy jeśli wychodzi na to, że jest to nieopłacalne też klientom odradzam, firma nasza odradza takie powiedzmy wydatki. Kiedy to ma miejsce na pewno najłatwiej to zobaczyć w momencie, kiedy widzimy, że na magazynie jest wielka, spora różnorodność tego towaru, który jest powiedzmy pakowany, wysyłany, czyli nie ma tak zwanej standaryzacji. I jeśli na przykład opakowania są bardzo często stosowane przypadkowo różne to też jest to proces, który wymaga już bardziej manualnej pracy i nie ma sensu tutaj myśleć o robocie i oczywiście, żeby założyć ROI i znaleźć w tym biznes taki zakład, taka organizacja musi pracować najlepiej trzy zmianowo. Zdarza się, że dwu zmianowo też już się to opłaca, ale to jest takie minimum, jeśli u klienta występuje 8 godzinny cykl pracy, to rzeczywiście robot będzie prawdopodobnie mało opłacalny albo nieopłacalny, mówiąc krótko. Także tutaj jesteśmy zawsze szczerzy z klientem. I no przy takiej analizie też wyciągamy budżet i propozycje tak to mniej więcej wygląda.

KU: Jasne, ale to nie jest tak, że jeżeli ktoś nie ma procesu, który efektywnie kosztowo dobrze jest zautomatyzować robotem, to to nie jest tak, że nie może on w ogóle skorzystać z rozwiązań automatyzujących, są inne, prawda?

AP: Oczywiście, że tak. Robot to jest takie narzędzie, które SKK używa do wykonania pracy, do wykonania projektu z klientem, natomiast my zajmujemy się tym biznesem, powiedzmy już od blisko 30 lat i cała automatyka związana z pracą u klienta to jest niczym innym jak właśnie robotyzacja, czyli wszystkie procesy, gdzie używamy przenośników, gdzie używamy zautomatyzowanych etykieciarek, innych rozwiązań, które klient potrzebuje, to jest cały czas temat związany z tym Industry 4.0

KU: A jeżeli chodzi o samo już wdrożenie, to czy taki proces, on bardzo różni się od tego co my robimy wdrażając roboty na linii produkcyjnej? Czy jakby z naszej perspektywy to są bardzo podobne etapy?

AP: Dla mnie osobiście czy jestem na produkcji, czy jestem w magazynie, ja muszę się skupić nad analizą procesów, które są do wykonania ja śmiem powiedzieć, że są to bardzo zbliżone procesy, procesy, które należy wspomóc działaniem zautomatyzowanego robota, czy ogólnie procesu. Więc często jest, często okazuje się, że są to bardzo, bardzo podobne narzędzia wykorzystane tylko w innym środowisku.

KU: Jasne, no pewnie różni się również to, że w produkcji integrujemy się z różnymi typami systemów no i mamy oczywiście do czynienia na magazynie z różnymi rzeczami, które się wyprodukowało, jest to, ewentualnie też jest to różnica, natomiast z tego, co się orientuję, to właśnie tą kwestię integracji my czasem potrafimy sprytnie obejść, prawda?

AP: Jak najbardziej, jeśli chodzi o integrację, to tak jak rzeczywiście wspomniałeś i słusznie, inne systemy pracują na produkcji, inne po stronie magazynu i logistyki, więc jak najbardziej te roboty tylko muszą to, musimy to wziąć pod uwagę, żeby łączyły się z WMS, MSM lub RPM klienta, więc to też nie jest w obecnych czasach problem i śmiało tym zarządza organizacja późniejszym terminie oczywiście jak już przeszkolimy odpowiednie kadry.

KU: Zostało mi już właściwie ostatnie pytanie chyba najbardziej biznesowe ze wszystkich, o których które zadałem. Od początku właściwie naszej rozmowy przewija się kilka procesów, które można automatyzować, robotyzować w logistyce. Natomiast gdybyś miał wybrać jeden z nich, to który Twoim zdaniem, może o które najczęściej pytają klienci, który Twoim zdaniem lub zdaniem klientów warto automatyzować jako pierwszy?

AP: Znaczy dla mnie bez wątpienia, jeśli to jest początek drogi przygody z robotyzacją logistyki i magazynu, to będzie oczywiście nadal polaryzacja. Klienci często zadają pytania innych obszarach, tego powiedzmy tego magazynu myśląc o właśnie być może innych obszarach. Natomiast podczas spotkania, jeśli chcemy zadbać o to, żeby ten wzrost inwestycji był wyraźny i szybki, jeśli chcemy uzyskać naprawdę efekt w postaci wykonanej pracy w odpowiednim czasie, w odpowiednim takcie i dodatkowo chcemy uzyskać kilka osób, które możemy przesunąć do innego obszaru, dlatego powiem paletyzacja. Jest to proces przede wszystkim łatwy w wyliczeniu ROI w takiej inwestycji, jest to proces, który skutecznie pomaga zwolnić pracownika. Bardzo często z takiej dosyć ciężkiej pracy w magazynie zazwyczaj jak ktoś chwilę popracuje, albo poobserwuję to paletyzacja, albo depaletyzacja są to ciężkie, mozolne zazwyczaj działania. Dlatego tutaj na pewno to jest początek. Jeśli ten obszar mamy już zabezpieczony w takiej postaci to możemy oczywiście dalej sprawdzać, co się dzieje wcześniej podczas tych właśnie działań w magazynie i oczywiście nadal doradzać natomiast początek drogi, to paletyzacja.

KU: Andrzej, dziękuję Ci bardzo za rozmowę, za to ponad dwadzieścia minut, które tutaj wspólnie  przegadaliśmy na temat tej robotyzacji. Mam nadzieję, że nasi słuchacze ocenią ten odcinek podcastu równie dobrze jak pierwszy, który nagraliśmy. Także bardzo Ci dziękuję, a ze słuchaczami słyszę się w kolejnym odcinku podcastu.

AP: Dziękuję Ci bardzo za zaproszenie i Was drodzy słuchacze zachęcam do odsłuchania a także przeslania tego odcinku podcastu, do osób, które mogą być tym obszarem w organizacji zainteresowane. Dzięki, pozdrawiam !

 

 

 

Sprawdź inne nasze podcasty

Sieci przemysłowe

 
Podobnie jak układ nerwowy, sieci koordynują prace właściwie wszystkich obszarów biznesowych i produkcyjnych firmie. Natomiast ich praca jest bardzo często niezauważalna, zwłaszcza kiedy wszystko działa okej, nie zastanawiamy się nad tym jak to wszystko funkcjonuje i dlaczego mamy Internet, mamy WiFi, możemy obsługiwać system.

Pełna transkrypcja

 

Optymalizacja i kontrola dostaw

 
Poprzedni odcinek podcastu poświęciliśmy kompletacji, a dzisiejszy będzie dotyczył kolejnego kroku łańcuchu logistycznego, czyli dostawy a mówiąc bardziej precyzyjnie systemu optymalizującym i pozwalającym kontrolować dostawy.
 

 

Pełna transkrypcja

 

Systemy wizyjne w logistyce

 
Postanowiłem zaprosić kogoś, kto opowie nam o jednej z technologii, która znacznie usprawnia, automatyzuje i optymalizuje procesy logistyczne i magazynowe, wynikające między innymi z odczytu kodów kreskowych, ale nie tylko.
Dlatego dziś SKK mówi… o systemach wizyjnych w logistyce.

 

Pełna transkrypcja

 

W czym możemy Ci pomóc?

SKK S.A.
ul. Gromadzka 54a, 30-719 Kraków
+48 12 293 27 00
zapytanie@skkglobal.com

    Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Więcej informacji