Podcast dostępny jest również na platformach:                                            

 

Dzień dobry ja jestem Konrad Uliński A to jest seria SKK mówi…, czyli podcast o nowoczesnych rozwiązaniach dla przemysłu, handlu i logistyki. Gdybym miał porównać firmę, przedsiębiorstwo do żywego organizmu, to powiedziałbym, że sieci przemysłowe to odpowiednik układu nerwowego. Podobnie jak układ nerwowy, sieci przemysłowe koordynują prace właściwie wszystkich obszarów biznesowych i produkcyjnych w firmie. Natomiast ich praca jest bardzo często niezauważalna. Zwłaszcza, kiedy wszystko działa okej, nie zastanawiamy się nad tym, jak to wszystko funkcjonuje i dlaczego mamy Internet, mamy WiFi, możemy obsługiwać systemy. I podobnie jak w przypadku układu nerwowego, prawdziwy problem zaczyna się wtedy kiedy, nieodpowiednio dbając o cały układ, poszczególne jego elementy przestają funkcjonować prawidłowo. Wtedy całej firmie może grozić paraliż. Dziś będziemy mówić o tym, jak do tego nie doprowadzić, dlatego dziś SKK mówi…o sieciach przemysłowych. Zaczynamy!

KU: Do dzisiejszej rozmowy zaprosiłem Sławka Seweryńskiego, szefa naszego działu SKK Networks. Sławek już od kilkunastu lat doradza klientom sieciowym jak budować, jak projektować profesjonalne ekosystemy LAN i WLAN. Cześć Sławek!

SS: Cześć!

KU: Chciałbym zacząć od takiego pytania może trochę banalnego, ale moim zdaniem ważnego. Kiedy patrzymy na wszelkiego rodzaju urządzenia dla przemysłu, to widzimy, że świat urządzeń przemysłowych i konsumenckich coraz bardziej nachodzi na siebie. To świetnie widać w przypadku urządzeń Auto ID. A jak jest w sieciach? Czy nadal jest tak, że ten sprzęt powiedzmy dla profesjonalistów, to jest nadal najlepszy wybór dla firm?

SS: Rzeczywiście jest coś takiego, przykładowo wprowadzenie Androida do urządzeń przemysłowych spowodowało niemałe zamieszanie w dotychczasowych rozwiązaniach Auto ID. Niektóre terminale radiowe coraz bardziej przypominają konsumenckie smartfony, zachowując przy tym ponadstandardową wytrzymałość i funkcjonalność niezbędną do pracy mobilnej. Jednak w dalszym ciągu dysponują profesjonalnymi skanerami kodów albo takimi cechami niespotykanymi w typowych telefonach, jak praca w temperaturze np. – 20, czy nawet -30°. I cóż sieci także podlegają dynamicznym zmianom. Jak zaczynałem swoją pracę w SKK i przygodę z sieciami, z tymi technologiami na tamten czas bardzo nowoczesnymi, mało kto słyszał o WiFi. Przykładowo, magazynier rejestrował zamówienie na kartce, a następnie ręcznie przepisywał je do komputera. W przypadku kolektorów danych odczytywał kody kreskowe z towaru, a potem za pomocą kabelków, łączył się z jednostką centralną przekazując dane. I nagle w pewnym momencie pojawiła się technologia bezprzewodowa. Łączność, która umożliwiła pracę bez mozolnego podłączania kabli. Pracownicy będący w zasięgu WiFi powielają i wysyłają dane tu i teraz, w czasie rzeczywistym. Dzisiaj nikt już sobie chyba nie wyobraża życia bez sieci bezprzewodowych. Router, punkt dostępu czy prosty switch znajdują się niemal w każdym domu. Jednakże i tu jak w przypadku smartfonów mamy do czynienia z rozwiązaniami i konsumenckimi i przemysłowymi. Urządzenia przeznaczone do pracy w warunkach domowych lub w małych biurach spełniają zupełnie inne wymagania niż te, które mają pracować w przemyśle, albo chociażby w obiektach użyteczności publicznej. W domu chwilowy brak zasięgu czy spowolnienie działania sieci może wywołać naszą irytację. Natomiast w sieciach profesjonalnych każde zakłócenie czy przerwany sygnał może nieść za sobą poważne konsekwencje. Przykładowo, kiedyś zaprojektowaliśmy sieć bezprzewodową, dla takiej firmy, która przy produkcji używała samojezdnych platform sterowanych przez WiFi. Jakiekolwiek anomalie w sygnale sieciowym mogą skutkować zatrzymaniem linii produkcyjnej, z której ta platforma odbiera towar. Stąd sieć musi być zbudowana na niezawodnych komponentach. Firmy produkcyjne, duże biura, lotniska czy szpitale muszą być wyposażone w profesjonalne rozwiązania, które nie tylko zapewnią super wydajność i niezawodność, ale także spełnią wiele innych cech. Czołowi producenci światowi mają nie tylko dobry sprzęt, lecz także rozbudowane systemy zarządzania, raczej niespotykane na rynku konsumenckim. To także jest nietypowe dla warunków domowych funkcjonalności, jak chociażby wbudowany w punkt dostępu analizator widma do wykrywania interferencji.

KU: To brzmi bardzo profesjonalnie. Natomiast ja też mówiąc o sieciach, wprowadzając nas do dzisiejszego odcinka, rzeczywiście wspomniałem o tym, że czasem jest takie podejście zero jedynkowe. Czyli jeżeli coś działa to spoko, jeżeli nie działa to dopiero wtedy zaczynamy się martwić. To już trochę zabrzmiało w Twojej pierwszej wypowiedzi, ale myślę, że to jest na tyle ważny temat, że warto to powtórzyć i zaakcentować – czy w kontekście firmy możemy sobie pozwolić na takie podejście, że póki działa, to nie ruszam?

SS: Cóż teoretycznie sieć działa albo nie działa, w praktyce wygląda to inaczej. Sieć może działać poprawnie przy nieznacznym obciążeniu, ale już w momencie przekazywania głosu od razu niekoniecznie. Zazwyczaj sieć jest projektowania pod konkretne potrzeby użytkownika. Przed wdrożeniem zadajemy więc dużo pytań – do czego ta sieć ma służyć, ilu będzie miała tzw. klientów, jakie będą dane tam przesyłane, do jakiego stopnia ta sieć ma być redundantna. Tu słowo wyjaśnienia – redundancja to czasami słowo klucz, bo chodzi o to, żeby w przypadku uszkodzenia jednego elementu sieci, inny potrafił go zastąpić. Po pewnym czasie od wdrożenia okazuje się, że zmienił się rozkład ścian budynku, pojawiło się inne zatowarowanie w magazynie, prace rozpoczęły gdzieś w pobliżu inne sieci, albo po prostu maszyny produkcyjne wpływają na naszą sieć. Wszystko to ma wpływ na aktualną kondycję sieci, dlatego trzeba okresowo co najmniej raz na rok, na dwa przeprowadzać przeglądy, sprawdzać poziom sygnału, bezpieczeństwo pod kątem odporności na włamania z zewnątrz, jak też i z wewnątrz organizacji. Tak więc zdecydowanie nie polecam podejścia „póki działa to nie ruszać”.

KU: W kontekście takiej dbałości, pielęgnacji sieci, gdybyś miał mi doradzić, to w jakiej kolejności powinienem ułożyć priorytety, jeżeli chodzi właśnie o takie audytowanie. O co muszę zadbać w pierwszej kolejności, a co mogę wrzucić na niższy priorytet? Czyli tak naprawdę, na co powinienem położyć największy nacisk dbając o sieci?

SS: Sieć musi być dobrze zaprojektowana. Zacząłbym od projektu – dobry projekt, a potem odpowiednio dobrane urządzenia. O co i w jakiej kolejności należy zadbać? Według mnie kluczowe są przeglądy i aktualne oprogramowanie. Jak już wspomniałem okresowe audyty pozwolą na ocenę aktualnego stanu sieci. Mamy profesjonalne narzędzia, za pomocą których skanujemy wskazany obszar pod kątem mocy sygnału radiowego czy inteferencji pochodzących od obcych sieci. Wpływ mają też urządzenia monitorujące silne pole magnetyczne. Niektórzy są zaskoczeni, że używana pobliżu kuchenka mikrofalowa może zakłócać sygnał. Ponadto sprawdzamy stan fizyczny urządzeń. Czasami zdarzają się uszkodzenia, których użytkownik po prostu nie zauważył. No i oczywiście odpowiednią wersję firmwaru. Zdarza się, że w sieci działają urządzenia z nieaktualnym softem, bez wsparcia producenta lub co gorsze z wadami bezpieczeństwa, które producent już dawno wyeliminował. Warto także zasięgać opinii pracowników używających sieci na co dzień – oni od razu wykryją nieprawidłowości. Niestety dopóki sieć jakoś działa, świadomość o potrzebie jej kontroli w wielu firmach jest niewielka, a szkoda, gdyż przeprowadzenie takiego audytu stanowi ułamek potencjalnych kosztów, które może wygenerować wadliwie działająca sieć.

KU: A w których obszarach, jeżeli chodzi o rozwiązania sieciowe, pojawiły się największe innowacje?

SS: Gdybym miał odpowiedzi w jednym zdaniu to wskazałbym na wydajność i bezpieczeństwo. Sieci WiFi stały się w ostatnich latach bardzo popularne, a co za tym idzie, wymagania co do przepustowości są coraz większe. Nasze pierwsze wdrożenia odbywały się na urządzeniach, które działały z szybkością 2 Mb, a później troszeczkę później 11 Mb/s. Najnowsze nasze instalacje to punkty dostępu z prędkością transmisji na poziomie 5 Gb /s. Oznacza to, że na początku mogliśmy przesyłać skromne paczki danych, a obecnie możemy zapewnić wysokiej jakości transmisję wideo. Niestety, wraz ze wzrostem popularności WiFi, rośnie także poziom zagrożeń. W związku z tym nowoczesne sieci muszą być odporne na przeciążenia, nieautoryzowany dostęp czy ataki hakerskie. Dlatego bardzo ważne jest, by całym systemem zarządzał odpowiedniej jakości kontroler. Umownie możemy go nazwać mózgiem, który zarządza punktami dostępu, siłą sygnału radiowego i innymi parametrami. W każdym razie konfigurujemy go w taki sposób, by wykrywał wszelkie anomalie i w czasie rzeczywistym reagował na nie.

KU: Teraz pytanie, które przewija się w naszych podcastach właściwie cały czas. Chodzi o to, z czym jesteśmy nierozerwalnie połączeni, zwłaszcza biznesowo, czyli z pandemią. I teraz moje pytanie w kontekście sieci. Czy są takie nowinki, które w obszarze sieciowym właśnie teraz, w czasach pandemii, nabrały naprawdę dużego znaczenia i które warto wdrażać nie tylko w kontekście nowinki czy chwilowego narzędzia, ale takiego pełnoprawnego elementu całego ekosystemu?

SS: W zasadzie każdy producent co roku ogłasza jakieś swoje nowinki, ale wracając do pandemii. Pandemia sprawiła, że znaczna część naszej działalności przeniosła się do sieci. Wiele zadań jesteśmy zmuszeni wykonywać zdalnie. Dotyczy to nie tylko przemysłu, ale także służby zdrowia, urzędu czy nawet z szkoły. Prawdopodobnie ta sytuacja potrwa jeszcze jakiś czas. W związku z tym nowego znaczenia nabierają systemy do komunikacji biznesowej, którymi zainteresowanie jest coraz większe. I to zarówno wśród firm, jak też instytucji publicznych. Komunikacja online poprzez wideo może zastąpić część tradycyjnych spotkań. Oszczędzi nam to czas i pieniądze, nie mówiąc o już o zdrowiu. I myślę, że to są takie najbardziej pożądane w tym momencie systemy, o których mówisz nowinki. Tu muszę dodać, że aby zapewnić dobrej jakości połączenia, niezbędne jest zbudowanie odpowiedniej infrastruktury sieciowej. My akurat współpracujemy z producentami, którzy dostarczają sprzęt i oprogramowanie do zdalnej komunikacji na odpowiednim poziomie, a sami zapewniamy instalację, no i oczywiście usługi wdrożeniowe.

KU: Czyli przede wszystkim z jednej strony komunikacja, z drugiej strony bezpieczeństwo danych?

SS: Tak.

KU: A ja często prowadząc podcasty wchodzę w rolę przedsiębiorcy, który zaczyna się zastanawiać nad pewnymi zmianami. No i gdybym był takim przedsiębiorcą, który rzeczywiście chce poważnie podejść do tematu sieci przemysłowej w swojej firmie, to powiedz mi, czy ja zawsze muszę mieć własny dział IT?

SS: Niekoniecznie, dużą część tej działki możemy przejąć my. Nam wystarczy garść informacji co do wymagań, warunków środowiskowych i pracowników korzystających z sieci jak też informacja, jak wiele danych będzie transmitowanych. A całą resztę już przejmiemy my. Nasz dział SKK Networks począwszy od projektu, poprzez instalację, konfigurację aż po wsparcie techniczne, opieką serwisową, zajmie się tym po prostu. Dla wybranych firm świadczymy nawet usługi w trybie dwudziestoczterogodzinnym. Zdarza się też, że klient powierza nam kierowanie projektem w jego imieniu, więc te zasoby nie muszą być rozbudowane. Przy tak kompleksowej obsłudze, jaką proponujemy, klient poświęca naprawdę minimum czasu na ten projekt. Oczywiście są też firmy, które mają znacznie większe zasoby IT, to dotyczy najczęściej produkcyjnych firm czy też firm wielooddziałowych. Tam te kompetencje są zdecydowanie większe po stronie działu IT, ale i tak powierzają nam dużą część tych działań.

KU: A takie właśnie firmy z dużymi działami IT, to jaka korzyść dla nich jest z zakontraktowania, skorzystania z usług takich wyspecjalizowanych zespołów jak Twój?

SS: Powiem krótko. Współpraca ze specjalistami przynosi same korzyści. Jako dział SKK Networks mamy na koncie setki wdrożeń sieciowych, co wiąże się z naszym ogromnym doświadczeniem. Dzięki temu wiemy jak dobrać, skonfigurować wydajny i bezpieczny system, jak również zoptymalizowany kosztowo. Mamy dużo referencji, które potwierdzają, że warto podjąć z nami współpracę. Zwłaszcza, że nasza rola nie kończy się na uruchomieniu sieci. Wiele firm korzysta z usług wsparcia technicznego dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Od jakiegoś czasu widzimy też taką tendencję przekazywania niektórych obszarów IT w outsourcing i sieci są jednym z nich.

KU: A przed czym byś mnie jako przedsiębiorcę chciał przestrzec? Jakie są najczęstsze błędy związane z zarządzaniem siecią w firmach?

SS: Cóż, wewnętrzne zasoby IT w firmach mają tak wiele obowiązków, że trudno byłoby je wyliczyć w jednym zdaniu. Przede wszystkim należy do nich zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności całej infrastruktury IT. Sieci są jej częścią, chociaż jak się okazuje znaczącą. Można mieć najnowszy serwer z systemem backupowym i nie zauważyć, że mamy intruza, który w jakiś sposób uzyskał dostęp do wrażliwych danych firmy. Stopień zaawansowania poszczególnych systemów jest obecnie na takim poziomie, że już nie można być ekspertem od wszystkiego. Trzeba podzielić kompetencje na poszczególne osoby, a jeśli ich brak, to powierzyć je firmie zewnętrznej. Częstym błędem, jak już wspomniałem wcześniej, jest brak systematycznych przeglądów sieci, w tym oczywiście sieci bezprzewodowych. Regularnie prowadzone audyty pozwolą na lepszą kontrolę stanu sieci i, chyba co ważniejsze, kontrolę dostępu osób powołanych czy niepowołanych. Możemy też sprawdzać aktywności użytkowników i zapobiegać potencjalnym zagrożeniom. Administratorzy czasami bagatelizują aktualizację firmwaru, wychodząc z założenia, że sieć działa, nie ma zgłoszeń, jest okej. Niestety to za mało.

KU: Czyli podsumowując, kompetencje, które powinienem mieć u siebie vs kompetencje, które mogę podzlecać. Tak już na podsumowanie.

SS: Z pewnością należy utrzymywać ogólne kompetencje w sferze informatycznej u siebie. Do zadań administratora należy przecież sprawne zarządzanie całą infrastrukturą IT. W przypadku dużych firm jest to zazwyczaj kilkuosobowy zespół, który ma wystarczającą wiedzę do obsługi ważniejszych systemów. Na zewnątrz warto zlecać usługi profesjonalnym firmom, które specjalizującą się w danej technologii. Przykładowo nasz zespół stale podnosi swoje kompetencje, by sprostać zaawansowanym wymogom rynkowym. Szkolenia techniczne stanowią u nas nieodłączną część pracy. Inwestujemy w drogie narzędzia, które pomagają nam projektować nowe, jak również diagnozować już istniejącej sieci. No i cóż, dzięki temu nasi klienci nie muszą prowadzić u siebie zasobów, które przydałyby mi się raz na rok czy raz nawet na parę lat.

KU: Okej Sławek, bardzo Ci dziękuję za dzisiejszą rozmowę. Sporo się dowiedziałem, jeżeli chodzi o taką powiedzmy kuchnię związaną z przygotowaniem się do zarządzania, czy w ogóle posiadania sieci przemysłowej LAN i WLAN. Mam nadzieję, że nasi słuchacze również sporo się dowiedzieli. Także jeszcze raz, bardzo dziękuję, a ze słuchaczami się słyszę w następnym odcinku!

SS: Dziękuję bardzo, cześć!

 

Sprawdź inne nasze podcasty

Urządzenia Auto ID

 
Jednym z tematów odcinka będą zakupy profesjonalnego sprzętu auto ID i to co będę chciał omówić z moim gościem, to pytanie czy w dobie coraz bardziej dostępnego, coraz tańszego sprzętu konsumenckiego, zakup profesjonalnych urządzeń auto ID zwłaszcza wykorzystywanych do takich lekkich procesów nadal ma sens.

Pełna transkrypcja

 

Technologia głosowa we współczesnym handlu

Porozmawiamy o technologii, która jest odpowiedzią na wyzwania pojawiające się w sytuacji, w której trzeba skompletować zamówienia szybko, bezbłędnie i tak naprawdę każda sekunda, każda operacja decyduje o tym, czy firma dostarcza swoje towary szybciej, sprawniej, skuteczniej niż konkurencja.

Pełna transkrypcja

 

Przemysł 4.0 i IoT

 
Dzisiejszy odcinek będzie nie tylko taką pigułą wiedzy praktycznej, biznesowych przykładów, ale również będziemy troszeczkę rozmawiać o takim podejściu bardziej filozoficznym . A o jakim temacie dziś SKK mówi? O przemyśle 4 0.
 

Pełna transkrypcja

 

Wypełnij formularz

SKK S.A.
ul. Gromadzka 54a, 30-719 Kraków



    Napisz email

    Skontaktuj się z nami za pomocą poczty elektronicznej

    Zadzwoń

    Skontaktuj się z nami telefonicznie

    Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Więcej informacji