Podcast dostępny jest również na platformach:                                            

 

Dzień dobry ja Jestem Konrad Uliński, a to jest seria SKK mówi…, czyli podcast o nowoczesnych rozwiązaniach dla przemysłu, handlu i logistyki. Dzisiejszy odcinek jest odcinkiem wyjątkowym z 2 powodów, z co najmniej 2 powodów, po pierwsze w krótkiej historii naszego podcastu po raz pierwszy musimy połączyć się z naszym gościem zdalnie, dlatego z góry przepraszam za wszelkie techniczne niedociągnięcia . Po 2 co chyba ważniejsze dzisiejsze odcinek będzie nie tylko taką pigułą wiedzy praktycznej, biznesowych przykładów, ale również będziemy troszeczkę rozmawiać o takim podejściu bardziej filozoficznym . A o jakim temacie dziś SKK mówi? O przemyśle 4 0.
Zaczynamy !

KU: Gościem dzisiejszego odcinka jest Kuba Szarata, szef działu R&D w firmie SKK. Cześć Kuba!

KS: Cześć, witam !

KU: Jako ktoś, kto na co dzień jest bardzo mocno powiązany z innowacjami jesteś idealną osobą do tego, abyśmy porozmawiali trochę bardziej na poziomie takim teoretycznym może, albo może na styku teorii biznesu o przemyśle 4 0 , który jest taką erą dla biznesu bardzo ważną , bo kilka lat temu usłyszeliśmy komunikat, że on wkracza na szeroką skalę i ma przede wszystkim do przemysłu, do biznesu wnieść taką dużą dozę rozwiązań IoT, czyli tego Internet Of Things. I ten przemysł 4 0 miał tak naprawdę, czy ma za zadanie zacierać barierę między człowiekiem i maszyną. No i właśnie jak ja słucham tego co się dzieje w Polsce, to moje pierwsze pytanie jaki chciałbym zadać jest takie, czy w ogóle ten trend jest w Polsce zauważalny?

KS: Tak, to jest trend, który jest bardzo mocno eksponowany na świecie tak naprawdę i w Polsce ten obszar również bardzo dynamicznie się rozwija. No szczególnie firmy, takie większe spółki akcyjne bardzo mocno stawiają na ten przemysł 4 0, często nawet wpisują pod swoją strategię. Takie informacje pojawiają się nie tylko w rozmowach z ludźmi, z menadżerami z obszarów właśnie przemysłu logistyki, ale widać również w przekazach prasowych nie trudno znaleźć takie informacje na portalach takich jak onet, czy wirtualna polska , czy money.pl, również w gazetach branżowych bardzo dużo się na ten temat rozpisują dziennikarze. Widać, że jest to temat nośny medialnie, firmy też często chcą się chwalić nie tylko samą strategią , ale również wdrożonymi innowacjami w swojej firmie, właśnie z takiego obszaru IoT, ale nie ma co ukrywać, że inwestują w to głównie większe, dobrze zorganizowane przedmioty gospodarcze. Mniejsze firmy bardzo często wciąż są na etapie informatyzacji, takiej podstawowej informatyzacji , czy automatyzacji procesów, czy wdrażania różnych rozwiązań takich automatycznych na liniach przemysłowych. Natomiast i te rozwiązania IoT to będzie dla nich jakiś tam kolejny krok. Oczywiście nie jest to reguła, bo są też mniejsze podmioty, mniejsze firmy, które bardzo mocno inwestują w ten obszar i również mają wpisany w strategii, dobrze zorganizowany. Natomiast jest to no raczej ten trend, że to widać właśnie w takich dużych spółkach akcyjnych właśnie dużo się o tym mówi.

KU: Czyli rozumiem, że to mniej więcej wygląda tak, że tak jak wspomniałeś, że duże organizacje bardziej doświadczone, ewentualnie na tyle już dojrzałe i posiadające odpowiednią infrastrukturę. One już w tym momencie przemysł 4 generacji, czy przemysł 4 0 one już dostrzegają ten trend i wszelke związane z nim korzyści. Natomiast dla części firm w Polsce nadal wyzwanie stanowi automatyzacja procesów, czy może jakby coś, co jest bardzo mocno zakorzenione jeszcze w tym przemyśle 3 generacji dobrze rozumiem?

KS: Tak, tak dokładnie tak.

KU: Przejdźmy teraz do tych firm już bardziej innowacyjnych, bardziej dojrzałych. Jak z nimi rozmawiasz, no bo jakby te bardzo często na początku wchodzisz jako szef R&D, dzięki czemu możesz jakby być też koncepcyjnie w wielu procesach. Ja jestem ciekawy jak taka firma przychodzi do Ciebie i czy oni mają jakby konkretny problem, w Twoim przypadku to jest akurat zimny łańcuch dostaw , bo jeden swoich koronnych produktów właśnie obsługuje ten produkt. Ale czy właśnie oni przychodzą z czymś konkretnym, z jakimś konkretnym problemem? I ta innowacyjność twojego produktu właśnie jest jakby przy okazji, bo przede wszystkim rozwiązujesz problem? Czy właśnie może jest dla nich bardzo ważna ta chęć bycia pierwszym, bycia liderem, wyróżnienia się jakoś na tle konkurencji?

KS: No tutaj zależy, tak naprawdę można byłoby podzielić klientów tak naprawdę na dwie grupy. No pierwsza grupa to są właśnie klienci, którzy bardzo mocno wiążą swoją przyszłość z przemysłem 4 0, i z procesami właśnie z taką pełną innowacyjnością i te firmy mają zazwyczaj wydzielone zasoby do tego, żeby tego typu rozwiązaniami się zajmować. To są ludzie, którzy świetnie orientują się w nowoczesnych technologiach i są wstanie kreować takie rozwiązania , czyli odpowiadać na potrzeby wewnątrz przedsiębiorstwa. Oni świetnie znają również te swoje przedsiębiorstwa i procesy które się w tych przedsiębiorstwach odbywają. I z takimi firmami, takie firmy przychodzą wtedy do nas i mówią o tym, co tak naprawdę oni potrzebują . Natomiast no jest druga właśnie grupa firm, których to my przyjeżdżamy do nich i uświadamiamy, pokazujemy im, uświadamiamy ich w tym jak łatwo znaleźć można by było u nich oszczędności, to oszczędności idące bardzo często w milionach złotych. To są realne pieniądze, w dodatku tam, gdzie tego menedżerowie wcześniej tego w ogóle nie widzieli. To jest bardzo duże zaskoczenie. Jest to na tyle łatwe, że mamy takie rozwiązania technologiczne, które dają nam zupełnie nowe możliwości no bo tu taki przykład właśnie zimnego łańcucha dostaw jeśli wdrożymy sobie takie rozwiązanie, które umożliwi nam weryfikację tego czy nasz produkt jest właściwie przechowywany w pojemnikach izolacyjnych, czyli na tym ostatnim etapie dostawy . No to nie tylko jesteśmy w stanie wesprzeć w ten sposób dokładne informacje, czy nasz produkt był przechowywany we właściwej temperaturze, ale przede wszystkim na przykład jesteśmy w stanie zoptymalizować sobie ilość czynnika chłodzącego w tym pomieszczeniu, czyli na przykład zmniejszyć ilość suchego lodu, czy dwutlenku węgla, który jest tam właśnie tym czynnikiem chłodzącym w tym pojemniku i to się może przełożyć na konkretne oszczędności . Ideą wdrożeń rozwiązań IoT jest przede wszystkim to, żeby znaleźć właśnie te oszczędności i w ten sposób tak naprawdę znaleźć, umożliwić firmom bycie lepszym na rynku, czyli nie chodzi o to aby być pierwszym, bo my chcemy być innowacyjni i firmy zazwyczaj które inwestują w nowoczesne technologie one przede wszystkim patrzą się na te jednak oszczędności, na to żeby to rozwiązanie, żeby ten rachunek zysków i strat był zawsze na ich korzyść i to najlepiej w bardzo krótkim czasie.

KU: Ja jak słucham, jakby całego łańcucha przyczynowo skutkowego, który bardzo często prowadzi do wdrożenia takich rozwiązań. Mam wrażenie, że znów jesteśmy na poziomie dużych, dojrzałych firm, natomiast tutaj gdzieś twojej wypowiedzi padło słowo, że takie organizacje mają ludzi, którzy te innowacje czują, rozumieją i potrafią je wdrażać. I teraz właśnie, czy nie jest przypadkiem tak, że tak naprawdę taka dobrze zaplanowana innowacja, już abstrahując od tego, czy ona z mocniej związana z 3 czy 4 erą przemysłu. Ona powinna być zainicjowana poza tym miejscem, gdzie proces jest realizowany. I znów takie błędne koło się zamyka to znaczy małych firm nie stać na to, aby w takie innowacje wchodzić znaczy może inaczej, żeby takie struktury utrzymywać i znów te innowacje. Przynajmniej ograniczone są do dużych organizacji, do dużych firm.

KS: Tak no to jest niestety takie zaklęte koło. No rzeczywiście, jeżeli jest mniejsza organizacja i tam występuje również potrzeba, czy też wskazanie na to, żeby wdrożyć tego typu system, który będzie zbierał te dane, bo samo zbieranie danych jeszcze nie jest tutaj żadną innowacją, dlatego, że te dane trzeba umieć przetwarzać i wytwarzać z nich wnioski, czyli trzeba zbudować takie narzędzia, które będą no te dane nam przetwarzać, umożliwiać podejmowanie lepszych decyzji. No rzeczywiście, te większe firmy mają o tyle lepiej, że są lepiej zorganizowane i łatwiej im znaleźć też potencjalnie. I łatwiej im znaleźć oszczędności, które mogą uzyskać przy optymalizacji procesów, dają większe korzyści i łatwiej znaleźć tutaj budżet na jeszcze bardziej innowacyjne rozwiązania.

KU: Odchodząc na chwilę od praktyki Twoim zdaniem, z Twojego doświadczenia, to jakie są obszary, w których obszarach przede wszystkim widzisz największy potencjał do wdrażania innowacji takich już rodem Industry of Zero?

KS: No tak w przemyśle, to zapewne będzie robotyzacja linii produkcyjnych oraz logistyka wewnątrz fabryki, czyli idealny model byłby taki, że fabryka jest pełni zrobotyzowana i właściwie wszystkie przenośniki, wszystkie surowce są dostarczane automatycznie. Ten towar gotowy jest automatycznie odbierany z linii produkcyjnej i założony na magazyn. Czyli de facto bezobsługowa fabryka i szeroko rozumiany w logistyce, no to magazyn samoobsługowy, to jest też taki ideał, marzenie bardzo wielu menedżerów w logistyce, natomiast są takie obszary, w których oczywiście nie da się zrealizować w takim pełnym sposobie automatyczny mam tutaj na myśli obszar transportu, czyli dostaw tego produktu czy też kompletacji, która w wielu przypadkach jest bardzo trudna do zautomatyzowania, czyli krótko mówiąc tam, gdzie dużą rolę odgrywa czynnik ludzki, tam na pewno no ten obszar 4 rewolucji przemysłowej jest no wskazany do tego, żeby rozwijać.

KU: Wchodząc troszeczkę głębiej w ten obszar, który Tobie z racji specyfiki Twojej pracy i firmy, z jakimi pracujesz, jest najbliższy. Wspomniałeś o magazynie, wspomniałeś o logistyce. To jakby skupiając się tylko na tych obszarach, gdzie tutaj jakby nawet już w kontekście takich rzeczy, które Ty robisz i o, których Ty rozmawiasz z klientami, gdzie widzisz największy potencjał? Albo jeszcze inaczej, gdzie widzisz takie największe, mówiąc kolokwialnie ciśnienie klientów na innowacje, na zmiany?

KS: No to ja tutaj nawiążę do tego obszaru dostaw, bo właściwie występuje niemalże w każdym przedsiębiorstwie, no teoretycznie. Przy dobrze wdrożonym systemie Proof Of Delivery, czyli takim systemie, który daje nam pełną kontrolę nad dostawą i wiemy, gdzie jest pojazd, na jakim etapie są tak zwane dostawy. Powinniśmy mieć komplet informacji do tego, co się tak naprawdę w tym obszarze dzieje. No w rzeczywistości, tak jak nam wcześniej mówiłem, jest tutaj czynnik ludzki, nad którym nie mamy pełnej kontroli. Występują różne mikro przestoje. Takie przestoje, które niekoniecznie mogą zależeć od nas na przykład korki czy awarie pojazdów. No ale są też mikro przestoje, które są związane z czynnikiem ludzkim. Czy choćby jakimś łamaniem procedur, nie przestrzeganiem procedur, czy też nagminne omijanie ich, Robienie sobie jakiś przerw w pracy tego typu rzeczy. I jak się tak dobrze przyjrzeć, to takie przestoje powodują skali. Takie, gdzie mamy kilkudziesięciu czy kilkuset kierowców, to powodują dość duże straty dla tego obszaru. No i tu jest właśnie taki obszar, w którym jest idealne miejsce na to, żeby wdrażać takie rozwiązania z obszaru IoT. Czyli wdrażać systemy, które oferują nam jeszcze więcej informacji o tym, co się dzieje, informacje o tym, kiedy ten załadunek w rzeczywistości miał miejsce, jak długo trwał, co się działo tak naprawdę podczas tego załadunku, czy wszystkie towary, które były dostarczane, było dostarczane we właściwy sposób i tego typu informacje można zbierać poprzez stosowanie różnych systemów IoT, czy przez czujniki, które są montowane w opakowaniach, które dostarczany jest towar. No to są już wtedy rzeczywiste informacje o tym, co się działo. Czyli nie informacja o tym, kiedy Kierowca zeskanował dany pojemnik na przykład, który jest wydawany, bo zdarzały się takie przypadki, że byli kierowcy na przykład i klienci nam opowiadali, że kierowca sobie robił. potwierdzenia dostaw na sam koniec całej trasy, bo miał po prostu po skanowane wcześniej czy zrobione wcześniej zdjęcia kodów kreskowych, a potem sobie to wszystko skanował jednym ciągiem i w ten sposób no jeśli ktoś się nie przyjrzał dokładnie temu co ten dostarcza robił, to wyglądało jakby wszystko było w porządku. A w rzeczywistości nie było żadnej informacji, co się w trakcie tej trasy działo. No tutaj mając informacje bezpośrednio z czujników, które są montowane. Na przykład w pojemnikach zwrotnych czy w pojeździe mamy po prostu rzeczywiste informacje o tym, co się działo w trakcie tego przejazdu, no w przypadku systemów monitoringu ewidencji opakowań i zwrotów monitoringu temperatur mamy też informację o tym, kiedy ten pojemnik był otwarty. To jest też istotne, czyli otwiera się pojemnik, my widzimy, że ten pojemnik został otwarty, mamy czujnik otwarcia pojemnika, mamy czujnik temperatury, który nam te informacje zbiera. No i zbieramy te wszystkie informacje po to właśnie, żeby analizować na koniec, wyciągać właśnie wnioski o tym, co się tak naprawdę dzieje w trakcie jazdy, czy to wszystko tak naprawdę rzeczywiście zsynchronizowane z tym systemem obsługiwane przez człowieka, czyli systemem Proof Of Delivery. Te informacje dają nam bardzo dużo ciekawych wniosków i mogą spowodować, że będziemy mogli jeszcze sprawniej usprawnić ten obszar kontroli dostaw.

KU: Gdzieś słyszałem taką anegdotę, że środowisko kierowców są takie anegdoty, że zwłaszcza w ciepłe dni pojemniki takie chłodzące są wykorzystywane nie tylko do transportu towarów, ale też do chłodzenia prywatnych napojów kierowców. Czy tego typu zachowania też jesteśmy w stanie wykrywać takimi rozwiązaniami?

KS: Tak dokładnie, no to są oczywiście z perspektywy kierowcy to, to są takie rzeczy, no które, no nie są jakimś wielkim problemem, dlatego, no że są po prostu sobie otworzył pojemnik, który jest na naczepie, włoży sobie tam swój napój, no i za godzinę jak dojedzie do kolejnego celu swojej podróży, no to sobie ten pojemnik sobie wyciągnie, ten napój sobie wyciągnie, dzięki temu będzie miał go chłodnego. Natomiast w rzeczywistości to prócz tego, że no oczywiście wymaga to powiedzmy jakiegoś czasu, żeby tą czynność wykonać, to w praktyce, każde otwarcie takiego pojemnika na przykład termoizolacyjnego, w którym jest suchy lód, czy dwutlenek węgla stężony. No to on powoduje, że ten pojemnik traci część swojej energii, tego swojego ciepła, więc jakby dzięki temu ta temperatura się w pojemniku podwyższa no i kilkukrotne otwarcie takiego pojemnika może spowodować, że jakość przewozu tego towaru ulegnie znacznemu pogorszeniu, czyli no to jest takie zachowanie, które może wpłynąć na jakość produktów, które są przewożone, także z pozoru taka banalna rzecz może powodować dość istotne problemy w jakości tych towarów to jest to jest generalnie nie powinno się w ogóle tego typu rzeczy robić.

KU: Jasne, a jakbyśmy popatrzyli na magazyn, który też wydaje się być takim mikro ekosystemem, gdzie mamy te same wyzwania, o których przed chwilą mówiłem skali makro, w skali transportu, ale też są jakieś przestoje, jakieś trasy optymalne, czy te same jakby mechanizmy możemy zastosować do takiego mikro ekosystemu jakim jest magazyn?

KS: No tak, ja magazyn zawsze porównuje do takiego małego miasta, które jest zupełnie autonomicznym obszarem. Wiele różnych procesów, w trakcie magazyn jest dziesiątki różnych procesów, które się odbywają równolegle taki mały świat, mikroświat, w którym wszystko musi być dopięte na ostatni guzik, bo inaczej to nie będzie działało prawidłowo. No i tutaj też jest bardzo dużo takich obszarów. I do tego, żeby można było właśnie wyciągać te mikro przestoje. W każdym z tych praktycznie rzecz biorąc procesów łatwo sobie wyobrazić, no tam, gdzie jest czynnik ludzki, tam mogą występować pewne łamanie różnych procesów. Czy operator wózka jedzie najkrótszą drogą pomiędzy lokalizacją A i lokalizacją B, czyli ma wskazaną systemie, że musi jechać lokalizacji, czy rzeczywiście jedzie najkrótszą drogą, najszybciej jak się da, jak się da oczywiście zgodnie z przepisami, czy na przykład okazuje się rzeczywistości, że ten kierowca gdzieś nieźle sobie naokoło, bo przy okazji sobie nie wiem zapali papierosa albo jeszcze podjedzie do automatu z napojami i jakąś krótką przerwę zrobi albo nie wiem odbierze jakiś telefon prywatny. No tego nie jesteśmy w stanie rzeczywistości wyłapywać. Natomiast rozwiązania IoT już nam to umożliwiają. Umożliwiają nam weryfikację tego, jak ten wózek się poruszał i kiedy się poruszał, gdzie się poruszał. Te informacje możemy zbierać i przetwarzać właśnie wyciąga z nich wnioski. Czy rzeczywiście system magazynowy, czyli ten system WMS, który nam się wydawało, że daje nam kontrolę nad pracą od tego operatora, czy on rzeczywiście jest, czy te informacje rzeczywiście są miarodajne. No i tutaj w wielu przypadkach, gdyby nie wygląda na to, że tak nie jest do końca. Wielu firma zarządzanie pracą magazynierów odbywa się w ten sposób, że magazynier dostaje informację o ilości zleceń, które musi wykonać na zmianę i jest rozliczany z tej ilości zleceń, no i z perspektywy menadżerów to jest wystarczająca, znaczący wskaźnik znaczący KTI, , który on kontroluje, nadzoruje pracę wszystkich pracowników właśnie operatorów, że pracują przy operacjach magazynowych oraz, że często się pytanie, gdzie jest ta norma ustalana, w taki sposób jest ta norma ustala no, bo jeśli pracownicy ze sobą się zmówią, na przykład oni mogą tę normę po prostu obniżyć i nawet bez jakiejś szczególnej wiedzy kierownika. Ja się spotkam już kilkakrotnie z takich przypadkach, gdzie jak się po rozmawiało z pracownikami, dlaczego tam ktoś jedzie bardzo wolno z punktu A do punktu B albo zatrzymuję się na to nie powiedzieli, bo nie mogą robić więcej niż norma, bo wtedy mam wszystkim podwyższona. Także, no to jest to jest takie rozwiązanie, które powoduje, że jest, że jest duże przekłamanie w 2 stronę. Jeśli się płaci tylko i wyłącznie za ilość wykonywanych operacji, no to bardzo często wtedy jest ciężko utrzymać też możliwość inne przepisy BHP w ryzach dlatego, że od kierowcy wtedy robią wszystko, żeby maksymalną ilość zleceń robić kosztem bardzo często bezpieczeństwa. No i wtedy większy nakład trzeba dać na systemy zabezpieczające przeciwko tam uszkodzeniu towaru przeciwko uszkodzeniom mienia czy nawet przeciwko wypadkom w pracy. Także tutaj też oczywiście są rozwiązania IoT, które umożliwiają l wspomaganie tych procesów natomiast no to nie jest na pewno najlepszy system zarządzania pracą magazynierów.

KU: Znów chciałbym trochę poteoretyzować, wcielam się w rolę przedsiębiorcy, firma jest średnia, natomiast ja jestem na tyle zaangażowany, że to ode mnie może ten wyjść, ten impuls innowatorskim mam jakiś proces, ten proces się dzieje. I teraz jest pytanie w ogóle, czy z Twojego doświadczenia jest coś takiego, jakiś taki moment w procesie i nie mówię tutaj, jakby o odbywaniu się procesu, tylko taki w życiu firmy, który powoduje, że trzeba czy powinno się tak bardziej uważnie spojrzeć w kierunku tych innowacji czy co się takiego musi w się firmie zadziać, żebym ja jako taka właśnie osoba otwarta, właściciel firmy, pomyślał sobie, ok, dobra, muszę pomyśleć o czymś bardziej innowacyjnym niż mam do tej pory.

KS: Znaczy no najpierw na pewno najpierw bym zaproponował, zainwestowanie w dobry system business inteligents, no dobry system viai, i jeśli nie ma firmie osoby o odpowiednich kompetencjach, które byłyby wstanie tego typu system obsługiwać, to również zapewnienie dobrego analityka. Najlepiej matematyka, który po pierwsze będzie w stanie analizować te dane, ale po drugie będzie też w stanie szukać właśnie tych obszarów, w których jest najwięcej niewiadomych. Samo podłączenie wszystkich systemów do viaia i analiza to jeszcze jest za mało potem trzeba znaleźć właśnie obszar w których widzimy właśnie, że jest dużo niewiadomych. No i druga wskazówka była by taka, że jeśli już chyba, że już to wiemy, gdzie jest ten obszar, o którym mało wiemy, czy jest taki obszar bardzo kosztowny. Nie bardzo wiemy, co tak naprawdę, tylko dlaczego tak dużo kosztuje i co w tych procesach dzieje takiego złego, no to wtedy to jest również drugie wskazanie na to, żeby zainteresować się tutaj nad rozwojem nad wdrożeniem systemu z obszaru IoT, czy właśnie w tym obszarze zbierać dane, analizować te dane i stworzyć rozwiązanie, które będzie nadawało gotowe informacje o tym, co w tym obszarze dzieje.

KU: A w drugą stronę, przed jakimi błędami, które już widziałeś, chciałbyś mnie ostrzec?

KS: Na pewno sugerowałbym na biznes patrzeć się szeroko. Czyli jeśli no mówimy tutaj o właścicielu firmy, no tu akurat ma problemu, bo zawsze się patrzy na swój biznes z perspektywy całej firmy. Natomiast przypadku menedżerów odpowiedzialnych za poszczególne działy, czyli np. menager logistyki, czy manager transportu, oni bardzo często patrzą się wąsko tylko z perspektywy swojego ogródka, czyli swojego działu. To, co tam się u nich dzieje, interesuje, a to co jest obok, to już jakby nie do końca jest nasz problem. Więc to to jest taki błąd, który bardzo często menedżerowie powtarzają, jeśli wdrażamy jakieś rozwiązanie, szczególnie rozwiązania IoT, te nowoczesne rozwiązania one dają multum informacji, które można wykorzystać nie tylko w obszarze, który się wdraża. No podam przykład rozwiązanie właśnie to rozwiązanie, którymi się zajmujemy, czyli między innymi utrzymuje system do monitoringu, ewidencji pojemników termoizolacyjnych, czyli takich ice boxów, daje nam, teraz wdrażamy sobie taką infrastrukturę, która działa na magazynie. Jesteśmy w stanie śledzić ruch tych pojemników, jesteśmy w stanie monitorować tam temperaturę do naszych pojemników. Ale ponieważ jest to infrastruktura już zainstalowana, to w zasadzie stosunkowo niewielkim kosztem, ale praktycznie żadnym jesteśmy wstanie również zainstalować czujniki  temperatury w obiekcie magazynowym przy okazji rozwiązać problem takiego dość precyzyjnego, nawet bym powiedział monitorowania warunków przechowywania towaru, wewnątrz magazynu czyli już nie tylko pojemnik, ale nasz magazyn właściwie to wiele nie kosztuje. Wystarczy tylko ten czujnik zainstalować i od razu mamy załatwiony problem monitoringu tej temperatury czy coś, to na przykład może być bardzo często w kwestii działań administracji, czyli logistyk mówi, no nie, bo to nie jest mój problem, tylko tym się administracja zajmuje, no okej, tylko administracja za chwilę no zacznie szukać takiego rozwiązania i na przykład wdroży rozwiązanie zupełnie innej firmy i jakby w ten sposób będziemy płacić podwójnie za coś, co moglibyśmy mieć załatwione wraz z jednym rozwiązaniem takich rzeczy. Takich rzeczy z reguły bardzo dużo i dlatego ja bym zachęcał właśnie wszystkie osoby, które myślą o wrażeniach rozwiązań IoT, o tym żeby szukać tych oszczędności patrzeć się na te rozwiązania dużo szerzej niż tylko z własnej perspektywy.

KU: To już trochę opowiedziałeś w poprzednim pytaniu na to, ale już tak na koniec takie pytanie od księgowego, od czego zależy ROI? Takich projektów bardzo innowacyjnych?

KS: Znaczy w ogóle osoba odpowiedzialna za finanse, czy też jak to nazwałeś księgowy. To jest moim zdaniem w ogóle najlepsza osoba firmie do rozpoczęcia dyskusji. O tym, gdzie najlepiej zacząć myśleć o rozmowach IoT, dlatego, że to jest właśnie osoba, która ma dużo szerszą, najczęściej najszerszą perspektywę. Interesuje go tak naprawdę wynik całościowy i jednocześnie patrzy się na wszystko przez pryzmat ROI, czyli nie jest ta osoba podatna na wdrożenie czegoś, co mi się przyda, albo nie wiem, sąsiednia fabryka to ma i ja to też chce mieć, tylko on się patrzy stricte przez pryzmat finansowy, nie kupię tego albo nie wdrożę, nie wejdę to, dopóki ktoś mnie nie przekona, mi szybko cyferki w excelu po prostu szybko się zmienią. I z takimi osobami właśnie najlepiej rozpoczynać w ogóle rozmowy, jeśli chodzi o wdrożenia innowacyjnych projektów, projektów z obszaru IoT. Roi w innowacyjnych rozwiązaniach jest najczęściej tak powiedziałem wielkoobszarowy, to znaczy należy się na to patrzeć szerzej niż tylko w danej dziedzinie, w której ten system działa. Bardzo często ten ROI może się składać z wielu oszczędności, które powstają na wielu obszarach to może spowodować że system który na początku z perspektywy załóżmy dyrektora produkcji, czy dyrektora logistyki, która logistyki wydaje się, że się nam zwróci w ciągu 2 lat, nagle okazuje się, że jesteśmy w stanie go  zwrócić w ciągu roku, a nawet krócej, jeśli po prostu tylko połączymy różne obszary i zastanowimy się, czy w innych obszarach też nie warto skorzystać z tego rozwiązania, także zachęcam na pewno do tego, żeby na rozwiązania z obszaru IoT patrzyć się szeroko i szukać oszczędności nie z perspektywy jednego obszaru, ale z perspektywy szerszej.

KU: Dziękuję Ci Kuba bardzo za tą interesującą rozmowę miało być trochę tak z pogranicza biznesu i filozofii, a ostatecznie tego biznesu, tych konkretnych przykładów było dużo więcej, więc naprawdę fajnie. Ja mam nadzieję, że nasza rozmowa troszeczkę bardziej od strony takiej właśnie biznesowej przybliżyła rozwiązania IoT naszym słuchaczom, także jeszcze raz bardzo Ci dziękuję i oczywiście zapraszam do wysłuchania kolejnych podcastów z serio SKK mówi…!

KS: Dziękuję bardzo !

 

W czym możemy Ci pomóc?

SKK S.A.
ul. Gromadzka 54a, 30-719 Kraków
+48 12 293 27 00
zapytanie@skkglobal.com

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Więcej informacji